Wiele miast (25)
Inwestycje kolejowe w województwie dolnośląskim w kwietniu 2014 r.

W województwie dolnośląskim realizowane są intensywne prace związane z modernizacją sieci kolejowej. W kwietniu kolejarzom udało się oddać do eksploatacji kolejne elementy infrastruktury na odcinku linii kolejowej między Wrocławiem a Poznaniem oraz między Wrocławiem a Jelenią Górą.

Reklama
Linia E 59 to międzynarodowy ciąg transportowy z Malmö – Ystad do Wiednia, Budapesztu i Pragi. Najkrótsze i najdogodniejsze połączenie Skandynawii z Europą Środkowo-Wschodnią i Bałkanami. Objęta jest „Umową Europejską o Głównych Międzynarodowych Liniach Kolejowych” (AGC), stanowi fragment Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN). W Polsce łączy Szczecin, Poznań i Wrocław.

W ramach modernizacji linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław – Poznań (Etap II - odcinek Wrocław - granica województwa dolnośląskiego) w kwietniu zakończyły się prace przy moście na Widawie, a w maju zaplanowano odbiory eksploatacyjne tego fragmentu magistrali. W trakcie odbioru jest także szlak Wrocław Osobowice - Pęgów, gdzie oprócz modernizacji przejazdów zamontowano nowe urządzenia komputerowego sterowania ruchem. Niebawem – po dopuszczeniu do użytkowania tunelowego przejścia dla podróżnych – zostanie oddana do użytku zmodernizowana stacja Żmigród. Dzięki wiatom, elementom małej infrastruktury i nowej nawierzchni peronu zwiększy to znacznie komfort i bezpieczeństwo oczekiwania na przyjazd pociągów.

W efekcie modernizacji linii E 59 na odcinku Wrocław – granica województwa dolnośląskiego pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Czas podróży z Wrocławia do granicy województwa dolnośląskiego skróci się o 20 min. Obsługę podróżnych zapewnią wygodne perony z pełnym systemem informacji i dostępne dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Całkowity zakładany koszt projektu „Modernizacja linii kolejowej E 59  na odcinku Wrocław - Poznań, Etap II - odcinek Wrocław – gr. województwa dolnośląskiego” to ponad 1 mld zł.

W kwietniu br. na terenie województwa dolnośląskiego prowadzone były również intensywne prace modernizacyjne na linii kolejowej nr 274 Wrocław Świebodzki - Zgorzelec (odcinek Wrocław – Jelenia Góra). PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oddały już do eksploatacji kolejny zmodernizowany odcinek toru (7 km) na szlaku Jaworzyna Śląska – Świebodzice. Główny cel wszystkich prac na tej linii skrócenie czasu jazdy z Wrocławia do Wałbrzycha i Jeleniej Góry.




Informacje o kluczowych inwestycjach

Lista kluczowych projektów infrastrukturalnych PLK realizowanych w kwietniu 2014 r. na terenie województwa dolnośląskiego:

*Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap II, odcinek Wrocław – granica województwa dolnośląskiego POIiŚ 7.1-4
*Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, odcinek Bielawa Dolna – Horka: budowa mostu przez Nysę Łużycką oraz elektryfikacja POIiŚ 7.1-13
*Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, wdrożenie ERTMS/ETCS i ERTMS/GSM-R w Polsce na odcinku Legnica – Wrocław – Opole POIiŚ 7.1-14
*Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II. Pilotażowe wdrożenie ERTMS/ETCS i ERTMS/GSM-R w Polsce na odcinku Legnica - Węgliniec  - Bielawa Dolna POIiŚ 7.1-15.1
*Modernizacja regionalnej linii kolejowej nr 309 Kłodzko Nowe – Kudowa Zdrój na odcinku Duszniki Zdrój – Kudowa Zdrój
*Modernizacja linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec na odcinku Wrocław – Jelenia Góra

Powyższe projekty inwestycyjne obejmują remont ponad 150 km linii kolejowych położonych w całości bądź częściowo w obrębie województwa dolnośląskiego. Łączna wartość tych projektów wynosi niemal 2 mld zł.

Podstawowe informacje o sieci kolejowej w województwie dolnośląskim

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zarządzają siecią kolejową o łącznej długości 18 532 km linii kolejowych, z tego na obszarze województwa dolnośląskiego znajduje się 1 763 km linii kolejowych, co stanowi około 9,51% linii będących w zarządzie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Obejmują one:   
*linie magistralne                   367 km
*linie pierwszorzędne                  966 km
*linie drugorzędne                  226 km
*linie znaczenia miejscowego                           204 km

Długość linii o znaczeniu państwowym wynosi:        1 049 km




Maciej Dutkiewicz,
Zespół prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

stat4u PortalPOLSKA.pl