Kultura Edukacja
Wiele miast (21)
Korzystajmy ze swoich praw
Rozmowa z Jackiem Świdrem, nowo powołanym Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów Rzeszowie.
- Funkcję rzecznika zaczął pełnić pan od niedawna. W strukturach Starostwa Rzeszowskiego nie było dotąd takiego stanowiska. Może zatem powstać wrażenie,
że wcześniej mieszkańcy powiatu nie mieli się do kogo
zwrócić o pomoc…
- Każdy, kto ma uzasadnione zastrzeżenia co do jakości produktów lub usług, za które zapłacił. Jeśli konsument prawidłowo złożył reklamację, ale sprzedawca nie zgadza się z jego opinią, wtedy konsument może zgłosić się do rzecznika. Rzecznik czeka także na sygnały od mieszkańców powiatu, gdy istnieje uzasadnione podejrzenie, że sprzedawca/ usługodawca łamie prawa wielu konsumentów, np. dochodzi do zmowy cenowej albo klienci są celowo wprowadzani w błąd, by podejmować dla siebie niekorzystne decyzje.
- A niby dlaczego ma czuć się niezręcznie? Korzystajmy ze swoich praw.
- No właśnie… Czy my, konsumenci, znamy swoje prawa?
- Różnie z tym bywa. Ale też, po to właśnie jest rzecznik, aby radzić i edukować w tym zakresie. Dlatego – na przykład – przypominam konsumentom, że mają prawa wynikające z rękojmi, czyli odpowiedzialności sprzedawcy względem kupującego za wady sprzedanego produktu. Że w ciągu 14 dni mają prawo zwrócić jakiś towar lub usługę, jeśli transakcja kupna odbyła się poza siedzibą firmy oferującej dany produkt. Na przykład – w przypadku, gdy kupiliśmy coś przez internet lub podczas jakichś pokazów.
- To prawda, bywają takie przypadki. Ale też, zgodnie z uprawnieniami, nie jest moim obowiązkiem zajmować się nieuzasadnionymi skargami. Rzecznik nie jest sędzią, nie jest wrogiem sprzedawcy i producenta, nie opowiada się po którejś ze stron. Moim zadaniem jest doprowadzić do rozstrzygnięcia sporu z korzyścią dla obu stron
Telefonicznie: 17 867 14 73 (wtorki, środy i czwartki, od godz. 9.00 do 15.00)
Osobiście (po uprzednim umówieniu)
Wtorki: godz. 09 – 12.00
Korzystajmy ze swoich praw
Data: 2019-01-23 18:53:00
Czytano: 2512 razy
Rozmowa z Jackiem Świdrem, nowo powołanym Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów Rzeszowie.
- Funkcję rzecznika zaczął pełnić pan od niedawna. W strukturach Starostwa Rzeszowskiego nie było dotąd takiego stanowiska. Może zatem powstać wrażenie,
że wcześniej mieszkańcy powiatu nie mieli się do kogo
zwrócić o pomoc…
- To oczywiste, że Starostwo także wcześniej dbało o interesy konsumentów. Mieliśmy podpisaną umowę z Federacją Konsumentów i to właśnie tam można się było zgłaszać po fachową radę i pomoc. Niemniej jednak, powołanie powiatowego rzecznika sprawi, że taka pomoc będzie udzielana szybciej i łatwiej. To duże udogodnienie dla mieszkańców powiatu.
- Kto i w jakich sprawach może się do pana zgłaszać?
- Każdy, kto ma uzasadnione zastrzeżenia co do jakości produktów lub usług, za które zapłacił. Jeśli konsument prawidłowo złożył reklamację, ale sprzedawca nie zgadza się z jego opinią, wtedy konsument może zgłosić się do rzecznika. Rzecznik czeka także na sygnały od mieszkańców powiatu, gdy istnieje uzasadnione podejrzenie, że sprzedawca/ usługodawca łamie prawa wielu konsumentów, np. dochodzi do zmowy cenowej albo klienci są celowo wprowadzani w błąd, by podejmować dla siebie niekorzystne decyzje.
Lista zagadnień, którymi zajmuje się rzecznik, jest bardzo szeroka. Od usług bankowych, telekomunikacyjnych i medycznych po wątpliwości dotyczące nabytych towarów, na przykład: samochodów lub kosmetyków i butów.
- Butów i kosmetyków też? Przecież, jeśli ktoś kupi buty za - na przykład – 50 zł, zgłosi reklamację, która nie została uwzględniona, to zazwyczaj „odpuszcza”, bo po prostu niezręcznie jest mu zwracać się o pomoc do rzecznika praw konsumenta po to, aby odzyskać te 50 zł.
- A niby dlaczego ma czuć się niezręcznie? Korzystajmy ze swoich praw.
- No właśnie… Czy my, konsumenci, znamy swoje prawa?
- Różnie z tym bywa. Ale też, po to właśnie jest rzecznik, aby radzić i edukować w tym zakresie. Dlatego – na przykład – przypominam konsumentom, że mają prawa wynikające z rękojmi, czyli odpowiedzialności sprzedawcy względem kupującego za wady sprzedanego produktu. Że w ciągu 14 dni mają prawo zwrócić jakiś towar lub usługę, jeśli transakcja kupna odbyła się poza siedzibą firmy oferującej dany produkt. Na przykład – w przypadku, gdy kupiliśmy coś przez internet lub podczas jakichś pokazów.
- Jak to w praktyce wygląda. Zgłasza się do pana konsument, ma uzasadnione wątpliwości co do nabytego towaru lub usługi, i co dalej się dzieje?
- Analizuję przedstawione przez niego argumenty i dokumenty, po czym zwracam się do sprzedawcy z wnioskiem o ustosunkowanie się do sprawy. Ten – zgodnie z przepisami – zobowiązany jest odpowiedzieć. Jeśli odpowiedź nie zadawala konsumenta, sprawa może trafić do polubownego sądu konsumenckiego, o ile sprzedawca zechce się tam stawić. Jeśli nie dochodzi do porozumienia, konsument może domagać się swoich praw w sądzie powszechnym.
- Nie mam pan obaw, że zgłosi się do pana konsument, który narzeka na jakiś produkt lub jakąś usługę nie dlatego, że ten produkt i ta usługa były wadliwe, ale dlatego, że ten konsument, ot tak, lubi sobie ponarzekać?
- To prawda, bywają takie przypadki. Ale też, zgodnie z uprawnieniami, nie jest moim obowiązkiem zajmować się nieuzasadnionymi skargami. Rzecznik nie jest sędzią, nie jest wrogiem sprzedawcy i producenta, nie opowiada się po którejś ze stron. Moim zadaniem jest doprowadzić do rozstrzygnięcia sporu z korzyścią dla obu stron
Jak skontaktować się z Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów w Rzeszowie:
Telefonicznie: 17 867 14 73 (wtorki, środy i czwartki, od godz. 9.00 do 15.00)
Osobiście (po uprzednim umówieniu)
Wtorki: godz. 09 – 12.00
Środy: godz. 09 – 13.00
Czwartki: godz.09 – 12.00
-
Bezpieczeństwo na Wodzie:..
-
Pielęgnacja zasłon tkaninowych:..
-
Cynamon jako skuteczny sposób na..
-
Borowik Szatański, Borowik Ponury..
-
Ślad czeskich kopaczy kryptowalut..
-
Dofinansowania i refundacje -..
-
Postaw na najwyższej jakości drzwi
-
Bezpieczny parking przy lotnisku..
-
Pranie wykładzin Łódź -..
-
Sprzątanie biur w Łodzi - czy..
-
Daszki nad drzwi. Czemu warto je..
-
Skup złota Myszków – co warto..
-
Okna Brzeg - jak dostosować okna..
-
Akademia piłkarska dla dzieci to..
-
Co warto wiedzieć na temat..
-
Miasto na miarę XXI wieku –..
-
Gabinet dietetyczny – dlaczego..
-
Trwałe, estetyczne, oryginalne -..
-
Kosz do segregacji - rozpocznij..
-
Jakie okna wybrać?
-
Dachy Myszków - profesjonalne..
-
Profesjonalne pranie i..
-
Gdzie naprawić piecyk junkers?
-
Psychoterapia Bydgoszcz