Wiele miast (31)

Lipiec tragiczny dla motocyklistów

Ostatni miesiąc był najniebezpieczniejszym w ostatnich latach dla motocyklistów na śląskich drogach. W wyniku wypadków drogowych z ich udziałem, życie straciło aż 10 kierujących tymi maszynami. Zmusza to policjantów do większego nadzoru nad tą grupą uczestników ruchu drogowego i jej edukacji.

Reklama
"Czarna seria" rozpoczęła się 1 lipca w Ustroniu, gdzie zginął 42-letni motocyklista a zakończyła się 31 lipca w Wiśle śmiercią 28-letniego kierowcy jednośladu. Pomiędzy pierwszym a ostatnim dniem lipca nie było jednego tygodnia, w którym nie zginąłby kierujący tym pojazdem, zaś tylko w drugiej połowie miesiąca doszło do 7 śmiertelnych wypadków motocyklistów. 
 
Nie ma reguły co do dnia tygodnia czy też godzin, w jakich doszło do tych tragedii. Wypadki te miały miejsce zarówno w dni robocze jak i weekendowe, motocykliści ginęli wczesnym porankiem, w ciągu dnia i w nocy. Do siedmiu zdarzeń doszło w obszarze zabudowanym, gdzie dopuszczalna prędkość wynosiła 50 km/h, zaś trzy wypadki zdarzyły się na głównych śląskich szlakach komunikacyjnych, tj. DK1, DK81 i DK94. Wszyscy, którzy zginęli to mężczyźni, ze średnią wieku nieco ponad 33 lata. 
 
Biorąc pod uwagę ogólną liczbę osób zabitych na śląskich drogach, w lipcu motocykliści stanowili aż 37% ofiar. Z ponad 2,87 mln zarejestrowanych w woj. śląskim pojazdów, motocykle stanowią niespełna 5% (dane z 2016 r.). Wstępne czynności na miejscu zdarzeń wskazują, że w większości przypadków przyczyną była zbyt duża prędkość, jednak są też i takie zdarzenia, w których motocykliści stracili życie na skutek nieustąpienia pierwszeństwa przejazdu przez kierujących samochodami. 

Reklama__________________________________________________________________________________________

Zakupy w Mysłowicach
 
 
Tel. (w godz. 6-22) 530 - 639 - 395
 
 
do domów, biur, warsztatów itp.
  Bezpłatnie przywozimy
___________________________________________________________________________________________________
 
Ta "czarna seria" zmusza do większego zwrócenia uwagi na motocyklistów, zarówno przez kierujących samochodami, jak i policjantów kontrolujących przestrzeganie przepisów, w tym przede wszystkim limitów prędkości kierowców jednośladów. W najbliższym czasie spodziewać się można wzmożonych działań policjantów drogówki, mających poprawić bezpieczeństwo motocyklistów. Jednak pamiętajmy, że na jego poprawę największy wpływ mają oni sami przede wszystkim poprzez:
- zakładanie każdorazowo profesjonalnej odzieży motocyklowej;
- stosowanie zwiększających możliwość szybszego zauważenia motocyklisty przez kierujących samochodami dodatków takich jak: kamizelki i elementy odblaskowe (umieszczone zarówno na ciele motocyklisty jak i na motocyklu), posiadanie kasku w intensywnych kolorach;
- przestrzeganie obowiązujących limitów prędkości;
- właściwe wykonywanie manewrów wyprzedzania i zmiany kierunku jazdy;
- zachowanie bezpiecznego odstępu od poprzedzających pojazdów;
- przestrzeganie zasad ostrożności, ograniczonego zaufania i zdrowego rozsądku.
 
Motocykliści powinni pamiętać, że nie są sami na drodze, osobiście decydują o wielu czynnikach w trakcie jazdy i mają mieć do innych kierujących dużo szacunku. W każdym z 10 wypadków, w których zginęli kierujący jednośladami, przyczyną był błąd człowieka. Tylko stosowanie się do powyższych zasad może pozwolić motocyklistom na bezpieczne dotarcie do celu podróży, w symbiozie z innymi uczestnikami ruchu tak, by mogli spotkać się gdzieś na zlocie oraz w komplecie na zakończeniu sezonu, wspominając wszystkie tegoroczne wypady. 
 
Bezpieczeństwo na drogach jest naszym wspólnym dobrem. Kampania "Nie bądź następny" trwa... (jkd)
stat4u PortalPOLSKA.pl