Kultura Edukacja
Nie ignoruj zielonej strzałki
Właściwa interpretacja zielonej strzałki na sygnalizatorze znika wśród kierowców wraz ze zdanym egzaminem na prawo jazdy. Zdecydowana większość kierujących źle rozumie sygnał sygnalizatora lub z premedytacją łamie przepisy, nie zatrzymując się, aby upewnić się, czy na skrzyżowaniu nie znajdują się inne pojazdy lub piesi.
Na drodze nie jesteśmy sami, dlatego należy pamiętać o innych uczestnikach ruchu drogowego, szczególnie pieszych, którzy w przypadku potrąceń odnoszą dużo bardziej poważne obrażenia, niż zmotoryzowani. Wielu kierowców, którzy zostają w takich sytuacjach zatrzymani do kontroli, nie zdaje sobie sprawy, jakie zagrożenie niesie ich jazda. Policjantom tłumaczą, że nie było konieczności hamowania i że widzieli innych uczestników ruchu drogowego na całym skrzyżowaniu, po prostu kontrolowali sytuację.
Ale nie tylko piesi są narażeni w przypadku łamania tego przepisu. To także zagrożenie dla innych pojazdów, które wjeżdżają przepisowo z innej strony skrzyżowania na zielonym świetle. Dochodzi wówczas do kolizji czołowo-bocznych. Zachowanie kierowców w tej sytuacji często kontrolują policjanci, ale wielu z nich nie zatrzymuje się przy zielonej strzałce, kiedy na sygnalizatorze jest światło czerwone. Niektórzy nie próbują nawet zwalniać. Taryfikator w tej sytuacji przewiduje 100 zł mandatu i jeden punkt karny.
W przedstawionym problemie mowa o sygnalizatorze S-2, który w przepisach szczegółowych jest definiowany w następujący sposób: 4.2.2. Sygnał dopuszczający skręcanie w kierunku wskazanym strzałką. Oprócz sygnałów ogólnych oraz kierunkowych na skrzyżowaniu stosuje się sygnał dopuszczający skręcanie w kierunku wskazanym strzałką, w postaci sygnału czerwonego ogólnego i zielonej strzałki skierowanej w lewo lub w prawo, nadawany przez sygnalizator S-2. Sygnał ten zezwala na ruch w najbliższą drogę na skrzyżowaniu w kierunku wskazanym strzałką, po zatrzymaniu się przed sygnalizatorem. Sygnał dopuszczający skręcanie w kierunku wskazanym strzałką może być nadawany jednokrotnie lub wielokrotnie podczas nadawania sygnału czerwonego, przy czym nie dopuszcza się nadawania go w trakcie nadawania sygnału żółtego. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. Nr 220, poz. 2181). (jkd)
-
Listwa karniszowa creativa Lk-01
-
Jakie podstawy do stolików..
-
Kontrola z urzędu skarbowego –..
-
Jak izolacja drgań poprawia..
-
Szukasz stylowej łazienki?..
-
Idealny kosz prezentowy na..
-
Jak przygotować mieszkanie do..
-
Mikasa V200W vs V200W-CEV. Którą..
-
ASG z praktycznego punktu widzenia
-
Zostań kierowcą TIR-a: Wymagania,..
-
Gry miejskie: nowoczesne..
-
Gry miejskie: Nowoczesne..
-
Domy Szeregowe w Gdyni – Komfort..
-
Jak często można odwiedzać bliską..
-
Kosze prezentowe na urodziny –..
-
Jak dobrać idealne wyposażenie do..
-
Sindbad- podróżuj wygodnie!
-
Rytuały miłosne - magiczne..
-
Ośrodek leczenia uzależnień..
-
Kurtyny chłodnicze – jak działają..
-
Poradnik „Jak napisać powieść?”..
-
Kontenery socjalne – praktyczne..
-
Jak zaplanować udaną jednodniową..
-
Jak wybrać półkotapczan?


