Wiele miast (374)

Rusza ogólnopolski program edukacji finansowej dzieci "Cha-Ching"

Jak wynika z badań  co drugi rodzic w Polsce nie wypłaca dzieciom w wieku szkolnym kieszonkowego, natomiast 61% osób dających kieszonkowe, nie łączy tego z nauką zarabiania pieniędzy.  Z myślą o przekazaniu rodzicom narzędzia do zmiany tych przyzwyczajeń, rusza program edukacji finansowej „Cha-Ching”.

Reklama


„Cha-Ching” to międzynarodowy program edukacyjny zapoczątkowany w Azji przez Prudence Foundation realizowany w szkołach podstawowych na całym świecie. Jego celem jest wykształcenie pozytywnych postaw związanych z zarządzaniem finansami u uczniów szkół podstawowych.

Nad częścią merytoryczną programu czuwa Rada Naukowa, skupiająca specjalistów z dziedziny psychologii dziecięcej, finansów i mediów. Według dr Aleksandry Piotrowskiej, psycholog dziecięcej i Przewodniczącej Rady Naukowej Programu Edukacji Finansowej Dzieci „Cha-Ching” w Polsce, poznanie wartości pieniądza ma duże znaczenie już na wczesnym etapie życia, ponieważ uczy odpowiedzialności i szacunku do posiadanych rzeczy.

Możliwość dysponowania własnymi pieniędzmi najlepiej wprowadza dziecko w świat finansów. Podstawową, niewysoką kwotę dziecku należy po prostu wypłacać. Otrzymanie dodatkowych funduszy powinno się wiązać z pewnym wysiłkiem, z koniecznością włożenia starań i pracy. Dzięki temu dziecko zrozumie, że pieniądze nie biorą się znikąd i mądrzej je wyda – mówi dr Piotrowska.

Tymczasem, jak wynika z badań zawartych w raporcie „Prudential Family Index. Część 1: dzieci”, blisko 80% rodziców ocenia, że ich dzieciom zdarza się wydawać pieniądze w sposób nierozsądny. Niemal połowa dzieci przeznacza swoje kieszonkowe na słodycze. Oznacza to, że już od najmłodszych lat dzieci uczą się wydawania pieniędzy na rzeczy nietrwałe, przynoszące chwilową przyjemność.

Jak chyba większość rodziców, borykam się z problemem nadmiernego konsumpcjonizmu ze strony swojego syna. Dzieci nie rozumieją wartości pieniędzy - nie wiedzą, ile wysiłku trzeba włożyć w to, by je zdobyć oraz jak mądrze je wydawać. Na własnym przykładzie przekonałam się, jak ciężko jest im wytłumaczyć, że np. zabawka jest za droga i niewarta swojej ceny. Program „Cha-Ching” może w znaczący sposób pomóc nam w nauczeniu dzieci świadomego podejścia do finansów – powiedziała Daria Widawska, znana polska aktorka i ambasadorka programu.

„Cha-Ching” to grupa kilku animowanych postaci, których historie w zabawny sposób przybliżają dzieciom cztery najważniejsze funkcje pieniędzy:  zarabianie, oszczędzanie, wydawanie i pomaganie.





Bohaterowie pierwszych 10 odcinków kreskówek „Cha-Ching”, przeżywając przygody i rozwiązując swoje problemy, uczą dzieci, jak mądrze dysponować finansami. Na bazie filmów powstało 10 gotowych scenariuszy lekcji dla nauczycieli, które uzupełniają zeszyty ćwiczeń dla uczniów oraz gry i aplikacje. W czasie prowadzonych na ich podstawie zajęć, dzieci będą oglądały kreskówki i wykonywały różnorodne ćwiczenia, które opracowano w taki sposób, aby edukacja finansowa stała się zabawą.  

Program jest ogólnodostępny i bezpłatny.  Jego wszystkie elementy w wersji do pobrania znajdują się na stronie www.cha-ching.pl. Portal został przygotowany w taki sposób, by odpowiadał potrzebom różnych grup wiekowych. Dzieci za jego pośrednictwem będą miały szansę lepiej poznać zespół „Cha-Ching”, a rodzice sam program. Natomiast nauczyciele znajdą na stronie wszystkie potrzebne materiały do poprowadzenia zajęć. Na portalu znaleźć można również grę związaną z domowymi finansami oraz Menadżer Domowego Budżetu – łatwą do zastosowania aplikację, która pomoże rodzicom i dzieciom wspólnie planować domowe wydatki i oszczędzać na przyszłość.

Ponadto w ramach programu w przyszłym roku szkolnym ruszy ogólnopolski konkurs na najlepszą inicjatywę finansową w czterech obszarach: zarabianie, oszczędzanie, wydawanie i pomaganie. Informacje na temat konkursu będą publikowane na stronie www.cha-ching.pl . W weekend przed Dniem Dziecka, filmy Cha-Ching będą wyświetlane w multipleksach sieci Cinema City.

Filmy „Cha-Ching” można również oglądać na kanale YouTube, zaś kampania inaugurująca i promująca program zostanie poprowadzona w Internecie oraz na antenie Nickelodeon Polska.

Za pośrednictwem tej ostatniej emitowane będą również  filmy „Cha-Ching”.
Ogólnopolski program edukacji finansowej dzieci „Cha-Ching” realizowany jest przez Prudential w Polsce, Prudence Foundation, Fundację „Zwalcz Nudę” pod patronatami: Rzecznika Praw Dziecka, Lubuskiego Kuratorium Oświaty, Opolskiego Kuratorium Oświaty, Pomorskiego Kuratorium Oświaty, Świętokrzyskiego Kuratorium Oświaty, Prezydenta Miasta Opole oraz Prezydenta Miasta Poznań.

Program „Cha-Ching” został przygotowany przez Prudential w Polsce (www.prudential.pl ).



Prudential
stat4u PortalPOLSKA.pl