Kultura Edukacja
Wiele miast (6)
Zakopiańscy artyści i młodzież z Nowego Sącza dla sądeckiego skansenu
Poszerzy to znacznie możliwości edukacyjne muzeum, ułatwi, a niekiedy wręcz umożliwi dostęp do prezentowanego w skansenie dziedzictwa kulturowego.
Ważnym rezultatem zadania będzie uwrażliwienie na potrzeby osób niewidomych i zachęcenie artystów i osób zajmujących się wzornictwem użytkowym i meblarstwem do tworzenia projektów dostosowanych do potrzeb tej grupy.
Zakopiańscy artyści i młodzież z Nowego Sącza dla sądeckiego skansenu
Data: 2015-09-29 15:11:00
Czytano: 1489 razy
Muzeum Okręgowe w Nowym Sączu rozpoczęło realizację zadania pod nazwą "Dotknąć skansen" w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Kultura Dostępna.
Zadanie zakłada wypracowanie i wykonanie zabawek, przedmiotów i pomocy edukacyjnych, które przybliżą ekspozycję Sądeckiego Parku Etnograficznego dzieciom w wieku przedszkolnym oraz osobom z dysfunkcjami wzroku.
Prace powstaną podczas warsztatów z udziałem plastyków, osób zawodowo lub hobbystycznie zajmujących się wyrobem nietypowych zabawek i przedmiotów codziennego użytku, a także uczniów Zespołu Szkół Plastycznych im. A. Kenara w Zakopanem i nauczycieli przedmiotów
|
technicznych i artystycznych. - Liczymy, że uda się opracować pomoce bezpieczne, mądre, oryginalne i o wysokim poziomie artystycznym - mówi Izabela Szafran, autorka zdjęć dokumentujących działania młodych artystów. - Będą to przedmioty wykonane z różnych tworzyw i rozmaitymi technikami (m.in. wykonane z materiałów i włókien, drewniane, gliniane, klejone lub składane z tektury). Ich forma i zdobnictwo będą nawiązywały do specyfiki sądeckiej architektury i zdobnictwa ludowego, |
![]() |
a także przedmiotów i obiektów zgromadzonych w ekspozycji sądeckiego skansenu. Poprzez swój kształt, fakturę, kolorystykę, ciekawe rozwiązania konstrukcyjne zaprojektowane przedmioty przybliżą treści zawarte w ekspozycji skansenu osobom, dla których dostęp do niej jest ograniczony.
![]() |
Odwzorują m.in. układ przestrzenny i etnograficzny ekspozycji, specyfikę budownictwa ludowego, opowiedzą o przedmiotach codziennego użytku, zajęciach mieszkańców wsi, ubiorze, zdobnictwie i estetyce. Inną formą pomocy będą słuchowiska nagrane w skansenie, opowiadające dzieciom o dawnej wsi sądeckiej za pomocą dźwięków, jakie wydają skansenowskie eksponaty. W realizacji nagrań wezmą udział dzieci niedowidzące oraz ich pełnosprawni rówieśnicy. Wszystkie pomoce powstałe podczas warsztatów posłużą do organizacji w sądeckim skansenie cyklu warsztatowych lekcji muzealnych dla dzieci przedszkolnych oraz dzieci z dysfunkcją wzroku, szczególnie mieszkających w małych miejscowościach. Lekcje zostaną przygotowane i przeprowadzone przez pracowników muzeum we współpracy z pedagogami dziecięcymi i tyflopedagogiem. |
Poszerzy to znacznie możliwości edukacyjne muzeum, ułatwi, a niekiedy wręcz umożliwi dostęp do prezentowanego w skansenie dziedzictwa kulturowego.
Ważnym rezultatem zadania będzie uwrażliwienie na potrzeby osób niewidomych i zachęcenie artystów i osób zajmujących się wzornictwem użytkowym i meblarstwem do tworzenia projektów dostosowanych do potrzeb tej grupy.
Partnerami zadania są Zespół Szkół Plastycznych im. A. Kenara w Zakopanem i Niepubliczne Przedszkole Jaś i Małgosia w Nowym Sączu.
Foto: Izabela Szafran
-
Listwa karniszowa creativa Lk-01
-
Jakie podstawy do stolików..
-
Kontrola z urzędu skarbowego –..
-
Jak izolacja drgań poprawia..
-
Szukasz stylowej łazienki?..
-
Idealny kosz prezentowy na..
-
Jak przygotować mieszkanie do..
-
Mikasa V200W vs V200W-CEV. Którą..
-
ASG z praktycznego punktu widzenia
-
Zostań kierowcą TIR-a: Wymagania,..
-
Gry miejskie: nowoczesne..
-
Gry miejskie: Nowoczesne..
-
Domy Szeregowe w Gdyni – Komfort..
-
Jak często można odwiedzać bliską..
-
Kosze prezentowe na urodziny –..
-
Jak dobrać idealne wyposażenie do..
-
Sindbad- podróżuj wygodnie!
-
Rytuały miłosne - magiczne..
-
Ośrodek leczenia uzależnień..
-
Kurtyny chłodnicze – jak działają..
-
Poradnik „Jak napisać powieść?”..
-
Kontenery socjalne – praktyczne..
-
Jak zaplanować udaną jednodniową..
-
Jak wybrać półkotapczan?




