Kultura Edukacja
Zatrzymaj się i żyj
"Zatrzymaj się i żyj" - to hasło kampanii prowadzonej w całym kraju przez instytucje, którym zależy na ograniczeniu liczby wypadków na przejazdach kolejowych. Również lubuska policja regularnie przypomina kierowcom o zagrożeniu. 19 września przy ul. Sulęcińskiej w Gorzowie Wlkp., policjanci wspólnie z funkcjonariuszami SOK oraz przedstawicielami PKP sprawdzali prawidłowość zachowań kierowców.
Nadrzędnym celem tej inicjatywy jest kształtowanie zachowań i utrwalanie postaw społecznie pożądanych, podnoszenie świadomości o zagrożeniach wynikających z niezachowania szczególnej ostrożności na przejazdach i terenach kolejowych. W konsekwencji dążymy do ograniczenia liczby wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych oraz terenach kolejowych. Każdego roku na przejazdach dochodzi do 200-250 kolizji i wypadków, w wyniku których ginie kilkadziesiąt osób. W miejscach niedozwolonych ma miejsce około 300 wypadków rocznie, w których śmierć ponosi średnio ponad 200 osób.
Policja jest instytucją, która najbardziej angażuje się w działania zapewniające bezpieczeństwo. W wielu sytuacjach, aby ich służba była w pełni skuteczna, współpracują oni z podmiotami, które mają ściśle ukierunkowane kompetencje. Dlatego ciężko sobie wyobrazić policyjne działania w rejonie przejazdów kolejowych bez funkcjonariuszy SOK oraz przedstawicieli PKP. 19 września pracowali oni wspólnie, aby główny cel, jakim jest uświadamianie kierowców o zagrożeniach wynikających z ignorowania zasad bezpieczeństwa przy przejazdach kolejowych, został osiągnięty. Działania te mają w głównej mierze charakter prewencyjny. Stąd ulotki, wręczane zmotoryzowanym. Ale osoby, które w rażący sposób łamią przepisy nie mogą liczyć na taryfę ulgową.
1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory jest on obowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona.
2. Kierujący jest obowiązany prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające, albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd.
Kierującemu pojazdem zabrania się:
1) objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
2) wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
3) wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
4) omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu. (jkd)
![]() |
-
Listwa karniszowa creativa Lk-01
-
Jakie podstawy do stolików..
-
Kontrola z urzędu skarbowego –..
-
Jak izolacja drgań poprawia..
-
Szukasz stylowej łazienki?..
-
Idealny kosz prezentowy na..
-
Jak przygotować mieszkanie do..
-
Mikasa V200W vs V200W-CEV. Którą..
-
ASG z praktycznego punktu widzenia
-
Zostań kierowcą TIR-a: Wymagania,..
-
Gry miejskie: nowoczesne..
-
Gry miejskie: Nowoczesne..
-
Domy Szeregowe w Gdyni – Komfort..
-
Jak często można odwiedzać bliską..
-
Kosze prezentowe na urodziny –..
-
Jak dobrać idealne wyposażenie do..
-
Sindbad- podróżuj wygodnie!
-
Rytuały miłosne - magiczne..
-
Ośrodek leczenia uzależnień..
-
Kurtyny chłodnicze – jak działają..
-
Poradnik „Jak napisać powieść?”..
-
Kontenery socjalne – praktyczne..
-
Jak zaplanować udaną jednodniową..
-
Jak wybrać półkotapczan?



